کاهش چاقی  با استفاده از یک باکتری روده ای

یک باکتری غالب ومفید بنام Akkermansia muciniphilaدر سیستم روده ای همه ی انسانها از نوزادان تا افراد مسن وجود دارد. این باکتری در لایه ی موکوسی روده که  نقش حفاظتی در برابر عوامل مزاحم خارجی دارد، یافت می شود. موضوع قابل توجه این است که این باکتری دارای تأثیرات مطلوبی بر اختلال ایجاد شده  بر اثر چاقی در متابولیسم است.

پرفسور Brusselsو Vosاز دانشگاه Wageningenبا همکارانشان نتایج این تحقیق را در مجله ی PNASمنتشر کردند. آنها به بررسی چگونگی استقرار این باکتری در روده  ودرمان چاقی وعوارض مرتبط با آن پرداختند.

از علایم چاقی ودیابت نوع 2 التهاب، تغییر در ترکیب باکتریهای روده ای واختلال در سد طبیعی روده می باشد. ده سال پیش، محققین آزمایشگاه میکروبیولوژی دانشگاه Wageningenباکتری Akkermansiaرا کشف کردند، آنها متوجه شدند که این باکتری می تواند درلایه ی موکوسی روده  رشد کند. بنظر می رسد تعداد این باکتریها در بدن  انسانها و جوندگانی که چاق نیستند بسیار زیاد است، اما تعداد این باکتری درانسانها و جوندگانی که دچار التهاب می شوند یا چاق هستند کمتراست. بهمین علت میکروبیولوژیستهای دانشگاه Louvainدر Brusselsو همکارانشان دردانشگاه Wageningenنسبت به بررسی نقش این  باکتری در انسان کنجکاو شدند  .

در مقاله ای که در 13 ماه می در PNASمنتشر شد محققین نتیجه گیری کردند که تعداد این باکتریها در موشهایی که مستعد به چاقی و دیابت نوع 2 هستند، بسیار کمتر است. علاوه بر این استفاده از فیبرهای هضم نشدنی نظیر الیگوفروکتوز که دارای تأثیرات مطلوبی بر میکروبیوتای روده ای است ، سبب بازگرداندن جمعیت باکتری Akkermansiaبه حالت  طبیعی می شود. در حقیقت وجود این باکتری باعث تقویت سد روده ای و بر عکس عدم حضور آن سبب افزایش وزن، ذخیره ی چربی و واکنشهای التهابی در بافت های چربی و مقاومت به انسولین می شود.

حال این سوال پیش می آید که آیا یک ارتباط علت و معلولی بین تحولات مطلوب و حضور این باکتری در روده وجود دارد؟

برای بررسی این موضوع دانشمندان به رژیم های مختلف موش معمولی، باکتری Akkermansia muciniphilaرا افزودند اما هیچ تأثیری  در موشهای عادی مشاهده نگردید اما افزودن باکتریAkkermansiaبه رژیم غذایی موشهایی که بر اثر رژیم غذایی پرچرب چاق شده اند، موجب کاهش تجمع چربی و نقایص متابولیک مرتبط با چاقی بدون اینکه بروی اشتهای موش برای خوردن غذا تأثیر گذارد،میشود.بعد ازافزودن باکتری به رژیم غذایی موشها میزان  غلظت endocannabinoidافزایش می یابد، وجود این ماده حفظ مقدارقند خون در غلظت  صحیح را تضمین میکند،علاوه بر این عملکرد  سد روده ای تقویت می گردد.

تنها باکتریهای سالم و زنده میتوانند چنین نتایجی را ایجاد کنند زیرا دانشمندان متوجه شدند باکتریهایی که قبل از افزوده شدن در رژیم غذایی موشها حرارت داده شدند، چنین نتایجی را ایجاد نمی کنند.

اگر چه مطالعات بروی انسان هنوز آغاز نشده است اما نتایج پتانسیل ایجاد چنین فوایدی را در درمان با باکتری Akkermansiaدرکاهش التهاب و جلوگیری از چاقی نشان می دهد.

منبع : sciencedaily.com/releases/2013/05/130515113744.htm